Ordensregler

Ordensregler på Skolen ved Sundet 10.oktober 2023
Besluttet i Skolebestyrelsen 10/10 2023

Ordensreglerne for eleverne tager udgangspunkt i de værdier, som er en del af værdigrundlaget for alle på skolen:

● Vi skal passe på hinanden og vise hinanden respekt og hensyn på skolen. Vi møder alle til tiden og er forberedte til timerne.

● Vi har alle på skolen pligt til at medvirke til, at det er rart at være på skolen. Vi skal bruge et pænt sprog overfor hinanden.

● Vi skal passe på skolen og skolens ting, så andre også kan have glæde af dem. Du kan komme til at erstatte ting, du selv har ødelagt - både skolens inventar og kammeraters ting.

ORDENSREGLER - SKOLEN VED SUNDET

UDGANGSTILLADELSE:
Ingen elever må forlade skolen uden en lærers tilladelse. Der kan gives tilladelse til, at eleverne i klasser fra og med 7. skoleår forlader skolen i frikvartererne og i eventuelle mellemtimer efter skriftligt samtykke fra forældre eller værge.

OPRYDNING:
Efter dagens sidste lektion ryddes der op i lokalet. Stolene sættes op under bordene, gulvet fejes - og affald skal bæres med i containeren. Der er “dukseordning” i alle klasser. Toiletter: Alle elever skal være med til at holde toiletterne rene. De skal ikke bruges til at opholde sig på uden grund.

RYGNING OG ANDRE NIKOTINPRODUKTER:
Der må ikke ryges på skolen og i skoletiden. Københavns Kommune har indført Røgfri Skoletid for alle elever på folkeskoler. Det er ikke tilladt at ryge i skoletiden, hverken på eller udenfor skolen. Dette gælder også på ture og ekskursioner. Forbuddet gælder for alle former for rygning og brug af nikotin, herunder cigaretter, e-cigaretter, vapers, snus og vandpibetobak.

SLIK, MAD og DRIKKEVARER:

Sodavand, energidrikke, slik og chips hører ikke til på skole eller i KKFO. Slik og kage hører kun til ved særlige lejligheder som f.eks. fejringer, fødselsdage og fester.

Elever fra 7. – 9. årgang, der køber f.eks. mad, sodavand, energidrikke, slik og chips i deres pauser, må ikke medbringe det på skolens område. Sker dette kan konsekvensen være at udgangstilladelsen inddrages.

MOBILTELEFONER/DEVICES:
Skolen ved Sundet ønsker at styrke elevernes koncentration, trivsel og læring med mobilfri skoletid. Elevernes egne digitale devices, inkluderende mobiltelefoner, ipads, smartwatches og lignende, der kan bruges til kommunikation, er under samme regelsæt og betegnes herefter som devices. Elever, der har et device med i skole, vil blive bedt om at aflevere det ved dagens begyndelse, og at de får det udleveret igen, når de har fri. Det gælder for alle klassetrin. Devices må først benyttes, når skoledagen er overstået, og man har forladt skolens område. Ønsker en elev ikke at aflevere sine devices, må de ikke medbringes i skolen. Der kan være enkelte timer eller fag, hvor devices indgår som en del af undervisningen. Det er den enkelte medarbejder, der bestemmer, hvornår og hvor devices er i brug. Ovenstående gælder også for de store elever, der har udgangstilladelse. Det betyder at de, hvis de skal købe mad i spisepausen, er nødt til at medbringe kontanter eller betalingskort. Elevernes devices vil i løbet af skoledagen blive opbevaret forsvarligt. Det er kun medarbejdere, der kan indsamle og udlevere devices.

FOTOGRAFERING:
Elever må ikke fotografere hinanden i skoletiden. Undtaget er situationer, hvor billeder indgår i et undervisningsforløb og brugen af billeder er aftalt med læreren.

1. Elever må fotografere hinanden i skoletiden, hvis der er fuld enighed om det.

2. Enhver, der bliver fotograferet, skal se billedet og kan kræve det slettet.

3. Et billede må ikke lægges på nettet / sociale medier uden at personen/personerne på billedet klart har givet tilladelse til det. Personen/personerne kan også senere kræve at billedet bliver fjernet fra nettet.

4. Der må ikke tages billeder i omklædningsrum og på toiletter.

5. Billeder kan ligeledes indgå i et undervisningsforløb, når brugen af billederne er aftalt med læreren. For billeder taget som en del af et undervisningsforløb gælder også reglerne pkt. 2-4.

FRIKVARTERER:
Man er på det område, som bliver tildelt årgangene. Der er udeordning til og med 6. klasse. Indeordning træder i kraft ved dårligt vejr. Snekastning er ikke tilladt - bortset fra sportspladsen, såfremt den er åben.

SKOLEVEJEN: Eleverne skal rette sig efter skolepatruljerne.

CYKLER: Man må ikke cykle, stå på rulleskøjter eller skateboard på skolens område, undtagen på “pumpbanen”. Cykler skal parkeres i cykelstativerne. Ordensreglerne drøftes i alle klasser i august og januar. Ved overtrædelse af ordensreglerne vil forældre blive kontaktet af klasselæreren. Hvis overtrædelsen gentages, inddrages afdelingsleder eller skoleleder. I visse tilfælde kan skoleledelse tage bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen i brug, fx udelukkelse fra undervisningen.